Wednesday, November 28

celupan sempurna


tiba-tiba terfikir sesuatu. ilham dari Dia.

***


saya dah boleh makan sayur.
hari ini banyak jenis sayur saya dah belajar makan ; 
sawi, kobis, kailan, kacang buncis, kangkung, batang saderi dan sebagainya. 
betul. buat apa perlu tipu kan. 
tapi hanya jika ia adalah  sejenis lauk. 
kalau jenis yang sayur dalam nasi goreng, bihun goreng, mee goreng, dalam burger dan sebagainya, 
kiranya sayur yang bukan lauk, tetapi dimasak sekali, saya tidak begitu berminat.

tak percaya tanya usrah-mates saya, ex-usrah mates >.<

eh eh kenapa dengan sayur ? uhuk uhuk

***

dalam minggu ini, ada dua lecturer non-muslim yang saya hormati, bercakap mengenai Islam. bukan beri ceramah keagamaan ke apa, cuma menyentuh sekecil-kecil isu - tudung.

1st lecturer : panasnya lecture hall ni. *cakap pasal baju buat dari cotton dan synthetic* I don't know how you guys can wear tudung.

2nd lecturer : cancer patients are afraid of losing hair. but for you Muslim women, you don't need to worry about that. *sebab jika botak pun, manusia yang tidak halal, tidak tahu*

***

sambil membaca Basic Immunology, tiba-tiba satu ayat terlintas di ingatan, terus aku hidup dalam imaginasi, mengaitkan kesemua pengalaman yang berkaitan, oh sungguh bagai dalam drama aku rasakan. 

ayat apa ? ayat ini ;

"Wahai orang yang beriman! Masuklah ke dalam Islam secara keseluruhan
dan janganlah kamu ikuti langkah syaitan. Sungguh ia adalah musuh yang nyata bagimu." 
2 : 208

***
berbalik pada sayur. saya walaupun makan sayur yang dilabel lauk. masih ramai cop muka saya "BTMS" : Budak Tak Makan Sayur. padahal makan sayur, cuma kalau sayur tu lauk. kalau orang tanya saya makan sayur tak ? saya jawab ; makan. tiba tiba, mesti ada muka pelik sebab bagi mereka saya tak makan sayur. situasi ini bagi saya aneh.

tetapi label Muslim. 
masih dipanggil Muslim, sedangkan tidak masuk ke dalam Islam secara keseluruhan pun? sedangkan itu pesanan Dia. dalam kitabNya. direct to the point. no turning around. hmm, situasi ini bagi saya lagi aneh. 


bila ada dua lecturer menyentuh even the smallest thing about Islam, and they are non-Muslims, entah, macam rasa kagum. mereka sebenarnya tahu a little bit something about Islam based on what we do. how we act. what we wear. generally, who we are everyday.

dan kalau, setiap tingkah laku kita bukanlah mempamerkan Islam itu sendiri, macamana ? mereka akan faham Islam itu adalah sebagaimana yang kita paparkan itu. jika ia positif alhamdulillah. tetapi jika ia negatif ?

bila dah terfikir, hidung sendiri yang terkena paling perit. saya tak pandang orang lain. serius. sebab diri sendiri ni, aduh. banyak sangat perlu diperbaiki. kerdil sungguh. haiya! bantu saya ya sahabat :)




***

Allah beri ilham untuk beri peringatan. moga dapat berusaha ke arah yang lebih baik. 
yosh !

may Allah bless :*




p/s ; takpa nak terus panggil saya BTMS pun,
no problemo ;)

No comments: