Monday, November 26

terlalu berharap mungkin



penat.
kenapa mereka terus begini?
terus leka.

latest movie, watched in the cinema
latest top-ranked songs, memorized
latest episode of favorite drama, downloaded

gaza issue? yes, a little bit information is there
syria issue? oh, heard about it once or twice
rohingya issue? what is that? a food?

sedikit dramatik di situ uhukuhuk, tetapi situasi ini tidak mustahil. mungkin orang sekeliling anda juga sebegini. mungkin sekeliling saya juga. mungkin di mana-mana sahaja. 

ini realiti kita. realiti masyarakat kita.

***

saya sendiri kan, pernah, saya salahkan sekeliling saya kerana bagi saya disebabkan sekeliling saya yang di mana bi'ahnya tidak solehah, saya jadi susah nak terus berjalan dengan gagah dalam jalan ini. maksudnyamacam inilah lebih kurang, 

"apesal diorang ni macam ni? 
boleh tak jadi baik sikit? susah sangat ke nak jadi baik? 
lepas tu suka suka nak attract orang jadi tak baik jugak. isy!
kalau aku jadi tak baik, semua ni salah diorang"  #EH

lebih kurang macam tu lah. tapi bukanlah sebegitu dramatik.

***

bila fikir balik, dulu masa jahiliyyah pekat sangat, mereka yang mengenalkan dakwah & tarbiyyah kepada aku, mereka tidak memandang aku sebegitu rupa. mereka tidak mengherdik tindakan-tindakan jahiliyyah aku. mereka tidak pendam rasa marah disebabkan kelalaian aku. tidak. 

mereka sendiri yang kenalkan aku dengan jalan yang lebih baik dari semua itu. in a most beautiful way. sebab mereka tahu aku tidak tahu dan juga, aku tidak faham. dengan kefahaman yang jitu, baru action can be taken, secara istiqamahnya.

here's a simple formula, how can we expect people who do not understand a particular concept, to actually live with that concept? pehe dok? contohnya gini, macam orang yang tak faham minum air ini sebenarnya untuk terus hidup, terus sihat, tiada maknanya tanpa sebab, setiap hari dia nak minum air 8 gelas kan?


***

memang, kadang, bila tengok kawan-kawan kita, lagi-lagi yang dekat dengan kita, tak betul-betul faham Islam itu sendiri, sedih, sakit, perit. dalaman seakan menjerit jerit meronta meronta.



contohnya ; bila tengok sahabat yang masih bertahan dalam dunia korea, takkan saya nak terus, "woi, berhenti korea-korea ni sekarang. haraaam!" eh tak ke terus bergaduh tak cakap 5 bulan *perempuan* 

saya pernah berada dalam lingkungan jahiliyyah sebegitu, dan seperti yang semua orang tahu, membuang karat jahiliyyah prosesnya bukan sekejap. lagi-lagi macam saya 5 tahun hidup dengan benda tu. dan takdelah kronik sangat nak compare dengan dunia luar aiceh, tapi ha, saya yang acute ni pun, susah nak buang karat. logically, kalau yang chronic semua tu, takkan nak macam tu je dia buang tabiat dia. haruslah tidak.

***

that's why harapan hanya diletak pada Dia, hanya Dia :')
bila kita letakkan harapan tinggi kepada yang selain daripada Dia, 
pasti akan kecewa.


that's why,
kita jangan terus cop, 
this girl, minggu depan dah berubah,
hok yang tu, lagi 10 tahun.

astaghfirullah, siapa kita nak nilai manusia lain? Allah, kita ni tiada siapa. sebab itu pun dah macam kita letakkan harapan pada manusia. salah tu salah. in the end kita sendiri kecewa, so instead of that, tugas kita-terus berharap dan berdoa pada Allah agar memberi hidayah ke si fulan bin si fulan :)


***

setiap dari mereka, harus kita pandang dengan pandangan ;

"hari ini, mereka ini adalah mad'u aku. 
dan mereka juga yang akan berjalan seiring dengan aku 
dalam dunia dakwah dan tarbiyyah ini suatu hari nanti insyaAllah"
optimis !


penat? ohoi. pasti penat. tapi,
syurga itu harganya memang begitu. mahal sekali.
so, nak syurga tak nak? 
#notetoself

do not blame the world because they don't know, 
blame yourself for not telling the world that is why they don't know



insyaAllah.
may Allah bless :*

No comments: