Friday, August 16

dahagakan chatime


bismilllahirrahmanirrahim. assalamualaikum.


dahaga.
minta sahabat sedang berdiri tolong ambilkan air masak kat dapur, kalau kat rumah dengan family saya panggil air mati. okay tiada kaitan. seminit kemudian, tibalah air mati yang sedap. seperti yang telah diminta sebentar tadi.

5 minit kemudian, ohoi dahaga lagi.
teringin air oren twister. tetapi kali ini, tiada yang mampu untuk bantu. disebabkan terlalu dahaga, perlu bangun sendiri dan bergerak ke dapur yang sangat jauh. otw ke dapur, tekak rasa semacam pulak. seakan akan air oren itu bukanlah penawar untuk tekak saya. buka peti ais, oh ada air yogurt yang sedap, maka minumlah yogurt itu.

***

kaca mata tarbiyyah jom.

rasa jiwa tidak terisi, rasa jiwa tidak basah.
ternampak kawan sedang berinteraksi dengan alQur'an, minta kawan share ayat cinta Allah, subhanallah Allah itu Maha Hebat, Allah selalunya akan menggerakkan hati sahabat kita untuk share ayat yang tepat straight tembak ruh kita. terisi. katanya.

rasa jiwa tidak terisi, rasa jiwa tidak basah.
kali ini, tinggal seorang. kawan kawan di sekeliling nampaknya tiada yang boleh bantu saat ini. disebabkan rasa jiwa tidak terisi itu begitu dasyat, dan adanya perasaan NAK NAK NAK !  maka bermulalah proses pencarian tarbiyyah tu. tarbiyyah itu apabila dari Allah, kita takkan pernah jangka titik mana yang Allah nak uji. bila sudah diuji, "oh rupanya part ni yang aku perlu lebih berusaha!" "oh rupanya ini sebabnya hati rasa tak kena selama ni"

***

kalau sungguh dahaga, dahagakan tarbiyyah itu, bangunlah sendiri pergi dapur cari air. yang kita nak, yang kita perlu. baru dahaga tu hilang, dengan kepuasan jiwa yang basah dan terisi.

kalau kata dahaga, tapi masih mengharap orang lain tolong ke dapur dan ambilkan air masak tu, terimalah seadanya rasa air masak tu.

walaupun waktu tu mungkin kita nak lebih, mungkin kita perlu lebih. tapi dah orang tu mampu kasi air masak je, maka terimalah. dahaga tu hilang jugak kan. jiwa terisi. tapi faham faham lah sendiri toksah dok complain kalau tekak rasa nak air lain, kalau dah memang malas nak pi dapuq kan. toksah dok complain and complain ruh perlukan something more, kalau dah memang tiada inisiatif sendiri mencari tarbiyyah itu. *ketuk dahi sendiri*


"maka barangsiapa menghendaki kehidupan akhirat
dan berusaha ke arah itu dengan sungguh-sungguh,
sedangkan dia beriman,
maka mereka itulah orang yang usahanya dibalas dengan baik"
 
17 : 19

Allah always lihat pada usaha,

***
 
aku merindui jiwa syuhada' di sana,
berita tentangmu buat hatiku pedih.
pedih yang memaksa aku untuk tidak lagi perlahan, tidak lagi statik.
aku perlu laju. laju sampai terbang.
untuk aku mampu mengejar kalian,
dan agar rindu ini diubati,
apabila turut sama aku berjaya mengikuti jejak langkah kalian.
apabila kita berjumpa di Firdausi sana.
 
amn ya mujib.
 
 
 
moga Allah redha.


No comments: