Sunday, June 10

couple seats huh ?

assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh :)
menulis nampaknya semakin seronok dan semakin mencabar. 
diharap anda semua sentiasa tersenyum berada di dalam limpahan berkat dan rahmatNya.


******

semalam, sabtu. ibu abah - negeri sembilan - kerja sikit. 

; ditugaskan untuk bawa encik amru pergi kedai untuk tempah stuffs. sebagai kakak yang baik, jadi bawa dia. mula-mula, dekat kedai area AU3. then, pergi carrefour. lepas settle everything, kami pergi mana ? pergi wangsa walk mall yay. semestinya pada mulanya dia taknak, nak buat macamana, I'm the driver *evil laugh*

; tujuan ? nak cari kasut baru. semua kasut dah tahap nazak. serius ni. huahua. 

mula-mula, saja pusing tempat bowling. uuu ramai. wayang? lagilah. that was the longest queue ever. maksud saya yang pernah saya tengok kat wwm punya tgv. so takpelah. kami cari kasut. hmm, tak jumpa yang menarik. jalan terus sampai food court, beli lagi takoyaki kesayangan !

apa nak cerita sebenarnya ni ? hehe. baiklah :3 here it goes. 

; saya teringat dulu-dulu kalau pergi tengok movies dengan amru. bila nak beli tiket, dalam kepala dah tahu mesti dia akan tanya satu soalan, soalan tu berbunyi ,

"seat biasa or couple seats ?"

"do I look like his girlfriend to you ?! I'm his elder sister -.- "
ha, itu bukanlah jawapan saya hehe.

first time kitorang kena, tahan gelak, terpedaya dan jawab yes. tiket lagi mahal rupanya -.- lepas tu tak dah, tahan gelak je, walaupun agak best, kerusi dia selesa + memang ada privasi. ya Allah lindungi mereka yang beli tiket untuk kerusi itu huu. oh yeah every single time kitorang beli tiket for movies, mesti kena soalan tu. 

well I guess, we look cute together aww -.-
- oh that's the way teens love to say these days ayte ?

cara orang pandang kami - yeah diorang tak tahu saya kakak dia adik. tak apelah. hari yang sama, ada seorang kakak ni, tudung labuh sama macam saya, tengok je kami dari jauh, muka dia, emotionless. macam sedih pun ada. saya macam eh kakak, ini adik saya. kakak tu pergi. aduh, janganlah dia berfikir yang negatif amin.

; bom ! teringat diri sendiri. saya kalau nampak urm couple, secara automatik tertenung. tak berniat memberi jelingan tajam / sayu / membunuh. automatik. berminat nak tengok apa aksi yang mereka buat kot ? haha. isy, astaghfirullah.

; dalam hati sebenarnya. aduhai, mereka tidak tahu. rasa macam nak join masuk usrah. isy drastik habis. nak tarik si gadis dengan dramatiknya. eh melampau tahap over. nak menyamar jadi APG ? dia lelaki lah. nak pergi tegur ? aduh lemah tutut T.T akhirnya yang tinggal, doa - selemah-selemah iman setiap kali.

TAPI. itu kalau couple betul. kalau yang tak, macam kes kami yang adorable. memang betul kita kena bersangka baik, husnuzzon, but then kalau semua disangka baik, macamana dakwah nak move forward ? saya rasa tak salah nak tegur tapi seharusnya dihiasi dengan hikmah :) 

isu couple ni besar sebenarnya. masa makan kat bbq chicken dengan amru. dia cerita kawan-kawan dia mana yang ada teman istimewa, semua proud. it's something that you want to tell the world. budaya timur kita dah ikut budaya sana kan ? timur ke ? :P hmm. di mana didikan agama dari kecil itu sangat penting. dan dakwah.

saya teringat kawan yang saya sayang, masa tu dia ada masalah dengan orang yang dia sayang, kmkn black out pulak waktu tu, memang dramatik, memang tak ada pengalaman tapi dia memang selalu akan cerita kat saya. saya cuba bantu dengan dia. ada satu ayat dia yang paling saya ingat.

"aku jealous dengan orang macam kau atey. tak ada masalah-masalah macam ni. aku nak jadi macam kau "

jsyk, saya tak kisah orang guna aku dengan saya. walaupun in reply saya tak guna pun. and in fact, saya selesa. sebab saya rasa dia menjadi diri dia bila dengan saya. oh mengenai ayat tu, tak pernah terfikir. subhanallah, betul lah apa dia kata :) saya bahagia tanpa masalah-masalah macam itu. alhamdulillah <3 dan saya bersyukur Allah beri dia peluang untuk nampak :')


oleh itu, dalam perkara ni, saya rasa qudwah hasanah - sangat penting. sebab kan, cuba bayang, kat facebook terutamanya, ramai yang post, share about this thing, but then, how many yang berubah sebab benda-benda itu ? just think. susah sebenarnya, again, saya tahu.

saya ni tak adalah qudwah yang hasanah sangat, tapi saya cuba.
jadi jom cuba brothers & sisters across the world ;)

janganlah jodoh yang dijanjikan, sibuk dicari-cari, 
sedangkan hidayah yang perlu dicari, hanya ditunggu ia datang bergolek-golek.


may Allah bless :*



2 comments:

Anonymous said...

salam alaik..sekadar pandangan seorang sahabat fillah.

mencintai seorang itu adalah hak kita.namun,,memiliki seseorang yg kita cintai TANPA ikatan yg SAH dan HALAL itu bukan hak kita.

don't let the fitrah become fitnah.

nice entry dear..keep up writting for Islam..always support you:)

ateyyyy said...

waalaikumussalam :)

memang setuju apa yang dikatakan. bercinta, berkasih sayang memang fitrah. dan tanggungjawab kita untuk memberitahu mereka yang tidak tahu, fitrah itu boleh dipenuhi dengan barakahNya :')

syukran jazilan atas peringatan dan sokongan <3