Sunday, November 6

marah itu mudah, sabar itu indah

assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

jeng jeng. miss me ? :D
alhamdulillah sihat :)


dunia kini penuh pancaroba. banyak ujian datang melanda. emosi manusia celaru dibuatnya. ada yang gagah mengawal, ada juga yang tumbang mengikut hawa nafsu.

apa yang saya nak cakap sebenarnya ialah pasal marah. heee.

banyak aksi menarik berpunca dari marah pernah saya saksikan. tak kisahlah di televisyen atau di depan mata, semua pernah. oh, saya tak suka. sangat tidak suka. t.i.d.a.k. s.u.k.a. okay dah.

mengapa?

pertama sekali, bagi saya orang yang marah sangat tak macho. tengok muka orang yang tengah marah, macam hape. kita tengok pun rasa nak kasi *dush* rasa nak tergelak sebab lawak pun ade HAHA

kedua, sebab saya taksuka suasana tegang. jerit sana sini. isy tak bertamadun, sangat tidak bertamadun. sangat tidak bertamadun. okay terlebih tulis huahua.

ketiga, hasil tak berbaloi. mungkin dapat rasa puas, tapi sekejap je. lepas tu, masalah lain timbul. as for example, marah macam hape, lepas tu sedar dia yang silap, buat malu je. tak pun pecahkan barang mahal beli dari luar negara tak pasal sebab marah. kan dah menyesal. nangis pun dah takde guna :P

keempat, ini,

“Bukan ukuran kekuatan seseorang itu dengan bergusti tetapi orang yang kuat itu adalah orang yang mampu mengawal hawa nafsu ketika marah.
- Hadis riwayat Bukhari


“Sabar yang sebenarnya ialah sabar pada saat bermula (pertama kali) tertimpa musibah.”
– Hadith riwayat Bukhari


interpret sendiri. hehe. taklah. tertulis, orang yang paling kuat, orang yang dapat tahan marah. apa lagi, takyah lah nak gaduh gaduh tumbuk berdarah situ sini.

senyum je, banyak pahala :)

sebenarnya ini patut first, tapi saje buat intro kasi gempak bwahaha. maaf maaf :)

marah yang nak dikaitkan dekat sini adalah marah yang terlebih lebih or tak bertempat hoho.

manusia perlu jugak marah kadang kadang kan, kalau tak macamana nak didik anak, ajar murid murid. marah orang nak mengorat ke atau marah yang budak budak jiran yang suka buli kucing. betul tak ?

selain dari tu, takpayah la nak marah marah sangat. chill je lah. nanti kang dapat darah tinggi buat susah badan je, kedut pun dapat. kalau nak sangat marah, baik pergi ambil wudhu'. awet muda gitu. sejuk pun sejuk :)

kadang tu, memang susah. saya sendiri pun kalau dapat ujian dari Allah, kadang kadang lupa, ujian dariNya tanda sayang. banyak yang perlu diperbaiki. jom sama sama insyaAllah :)




p/s ; stay up just for macromedia. esok raya. syahdu je buat ;/
oh ignore bahasa saya, in the mood.
mood nak tulis macam ni ahaks ;)

No comments: